Tekenen in het onderwijs met Edding
Visuele communicatie voor leraren!
In het onderwijs van nu is visuele communicatie meer dan ooit belangrijk. Om de aandacht vast te houden, om complexe informatie eenvoudig en snel uit te leggen en om de cognitieve belasting te beperken.
Daarom is het handig dat leraren beschikken over visuele lesmethoden en zelf ook heel snel tot een visuele uitleg of instructie kunnen komen. Hoe fijn zou het zijn als je even een stift ter hand kunt nemen en met een paar simpele lijnen kunt laten zien wat je bedoelt?
Lesgeven met tekeningen
Ieder kind kan tekenen voordat ze leren schrijven of lezen. Wetenschap laat zien dat informatie die je aanbiedt in woord én beeld, veel beter blijft plakken. Lesgeven met tekeningen zorgt voor een bijzonder leereffect: dual coding. Allan Paivio baseerde zijn dual coding theorie op decennia lang onderzoek.
Ons werkgeheugen verwerkt verbale en non-verbale (visuele) informatie afzonderlijk. Op het moment dat deze soorten informatie gelijktijdig worden aangeboden gebruikt een leerling twee geheugensporen. De informatie wordt daarom dieper verwerkt. Wat betekent dat de leerling een groter leereffect ervaart.
Vraag de whitepaper tekenen in het onderwijs hier aan!